2.3. Za przeczytanie i zrozumienie ksiegi dotyczacej danego
zagadnienia.
- 2.31. Kazda ksiega pozyteczna dla Wiedzy magicznej opisana jest
nastepujaco: TYTUL / AUTOR / A-A1 / B-B1 / C-C1 / CZAS / EXP /
MODYFIKATOR ZROZUMIENIA / UWAGI
- 2.311. Pierwszych dwoch elementow chyba nie trzeba opisywac.
- 2.312. A,B,C - minimalny poziom Wiedzy potrzebny do zrozumienia
tresci w danej dziedzinie
- A - wiedza o tworzeniu czarow
- B - wiedza o tworzeniu magicznych przedmiotow
- C - wiedza o warzeniu magicznych mikstur
- 2.313. A1,B1,C1 - liczby okreslajace baze, o ile podnosi wiedze w
danej dziedzinie
- 2.314. Czas - Podstawowy czas potrzebny do przeczytania danej
ksiegi. Czas moze byc modyfikowany zgodnie z tabelami T2 i T5 oraz za
nauczyciela (w T5 -> roznica : aktualny poziom Wiedzy - A lub B lub C
-> wybieramy najniekorzystniejszy dla PC'a).
- 2.315. EXP - za zrozumienie ksiegi. Modyfikowane z tabeli T5 (jak w
2.314.) oraz za nauczyciela.(?)
- 2.316. Modyfikator zrozumienia. Po czasie przeznaczonym na lekture
mag wykonuje Test na procentowa szanse nauczenia sie czaru
modyfikowana o podana tu liczbe oraz za czas Tabela T2, za roznice
Aktualna Wiedza - A lub B lub C >wybieramy najniekorzystniejszy dla
PC'a w tabeli T5 oraz za nauczyciela.
- 2.317. Ostatniego elementu nie bede tlumaczyl.
- 2.32. Nauczyciel.
- 2.321. Okreslenie jakosci nauczyciela. Zsumuj modyfikatory za
madrosc nauczyciela (T10) za charyzme (T13) za roznice poziomow wiedzy
(T11) oraz za zaangazowanie nauczyciela w twoja nauke (T12). Odnajdz
odpowiednia wartosc w rubryce I tabeli T1 -> w rubryce II odnajdziesz
jakosc nauczyciela.
- 2.322. Jezeli mag poznaje ksiege bez wskazowek nauczyciela, to
staje sie swoim nauczycielem. Jego jakosc okresla tabela (T10) oraz
jego zaangazowanie w proces nauki (T14).
- 2.323. Aby wykladac tresc danej ksiegi nauczyciel powinien ja
znac.
- 2.33. Jezeli parametr ksiegi A (lub B lub C) jest nizszy od
aktualnego Poziomu Wiedzy na dany temat, to nalezy obliczyc roznice i
pomnozyc przez 2. Tak uzyskana wielkosc nalezy odjac od parametru A1
(lub B1 lub C1).
- 2.34. Dla kazdego parametru nalezy wykonac oddzielny rzut na
poznanie. Na danym poziomie magicznym lub na danym poziomie Wiedzy
wolno wykonac jeden Test.
Przyklad: Mag II poziomu Albin ma
nastepujace parametry: Wiedza o tworzeniu czarow -> 89 [DOBRA] Wiedza
o tworzeniu magicznych przedmiotow -> 21 [ZLA] Wiedza o warzeniu
magicznych mikstur-> 36 [PONIZEJ PRZECIETNEJ] W trakcie jednej z
przygod odnalazl ksiege, unikalny egzemplarz: "Wyzsze kunszta
magiczne" / Autor nie znany / Dobra-27 / Ponizej przecietnej-9 / Zla-3
/ 85 dni / EXP 10%/3%/0.5% / -20% /
Uwagi: Mag nie wladajacy VII kunsztem ma modyfikator -15% w czesci
dotyczacej czarow.
Uwaga ogolna: wszystkie parametry poza Autorem i Tytulem sa tajne ->
do wiedzy GM'a. Po jednym dniu studiowania GM moze powiedziec PC'owi,
ze dana pozycja jest zbyt trudna (o ile powiedzie sie rzut na
Inteligencje). Po uplywie 50% podstawowego czasu GM zdradza PC'owi
jaki jest czas podstawowy. Albin postanawia spedzic przy tej ksiedze
troche czasu. Decyduje, ze bedzie ja studiowal dosc uwaznie (czas razy
2). Poniewaz nie ma nikogo kto moglby wylozyc te ksiege Albinowi musi
zajac sie tym sam. Ustalamy jakim jest dla siebie nauczycielem. Jego
madrosc wynosi 16. Jest wiec Zlym nauczycielem -> to wydluza czas
nauki o polowe. Razem daje to 255 dni. Juz po pierwszym dniu Albin
zauwaza, ze fragmenty dotyczace magicznych przedmiotow sa dla niego
zbyt trudne. Czas plynie...Albinowi nauka idzie mozolnie. Mija
pierwszy miesiac, drugi a on ledwie zaczal. Wreszcie po 128 dniach
Albin dochodzi do polowy. Postanawia kontynuowac nauke. Po nastepnych
129 dniach nauka jest zakonczona. Nalezy wykonac test. Albin jest Zlym
nauczycielem -15% [T1] Poswiecil 2 razy wiecej czasu niz podstawa +6%
[T2] Ksiega ma modyfikator -20% Razem -29%.
A1. Test na zrozumienie czesci podnoszacych Wiedze o czarach.
Poniewaz Albin nie wlada VII kunsztem otrzymuje dodatkowy modyfikator
-15%. Wiedza jaka zdobywa jest tego samego poziomu co on -7% [T5]
Razem modyfikator wynosi -51%. Poniewaz Albin ma Inteligencji 18 wiec
ma 34% na podniesienie Wiedzy o tworzeniu czarow o 27 punktow. Jezeli
rzut powiedzie sie to jego Wiedza o tworzeniu czarow wyniesie 116,
czyli osiagnie poziom Bardzo dobry.
A2.Testu na zrozumienie czesci o magicznych przedmiotach nie wykonuje
sie, poniewaz sa zbyt trudne.
A3.Test na zrozumienie czesci o magicznych miksturach. Wiedza jaka
zdobywa jest o 1 poziom nizsza niz jego -3% [T5] Razem -32% Albin ma
53% na zrozumienie tych fragmentow. Gdyby Albin mial poziom Zly Wiedzy
o magicznych miksturach to zdobylby 3 punkty. Poniewaz jednak ma on
poziom Ponizej przecietnej - czyli zgodnie z punktem 2.33. o ile
powiedzie sie rzut procentowy otrzymuje tylko 1. Gdyby Albin znalazl
dobrego nauczyciela czas gwaltownie skrocilby sie, a szanse
zrozumienia wzrosly.
Teraz obliczamy EXP:
Za czesc dotyczaca czarow : 10%
Za czesc dotyczaca przedmiotow : 0%
Za czesc dotyczaca plynow : 0.5% * 0.9 [tabela T5] = 0.45%